söndag 24 mars 2013

Tut: Sy ett eget hårband

Eftersom jag fått förfrågningar på hur jag sytt hårbandet i det tidigare inlägget så tänkte jag nu ge mig på att göra min första tut. Så vill du sy ett eget hårband som ser ut som det jag gjort så följ bilderna nedan. :) 

Du behöver:
Valfritt tyg till själva hårbandet, samt ett tyg till "knuten" till rosetten
Jag ritade upp ett mönster på frihand, där själva rosettdelen ska vara mot vikt kant på tyget.

 Såhär:

 Klipp ut två likadana bitar.

 Lägg dom räta mot räta och sy ihop långsidorna, lämna alltså båda kortändarna öppna.


 Vräng hårbandet till rätsidan och lägg kortändarna omlott och sy en söm rakt över. Jag använder overlock sömmen på min maskin till alla sömmar.


För att få till formen på rosetten så vränger du hårbandet och syr en raksöm rakt över hårbandet strax innan rosetten börjar, se bilden. 

Har du gjort rätt ska det se ut såhär när det är färdigt. 
Nu är det dags att göra knuten till rosetten och då klipper du ut en rektangel av det andra tyget och viker in kanterna.


 Trä knuten runt mitten av rosetten med avigsidan utåt och sy en raksöm så tätt som möjligt mot rosetten.


Vräng knuten och snurra den så att sömmen hamnar mittbak. 


Och vips så är ditt hårband klart. :) 

Bjuder på ett kort på vår lilla goding med det tidigare hårbandet på. :)



3 kommentarer: